logo  
Centrum
Pomocy

Naliczanie kilku wypłat w miesiącu

Opublikowany w: Kadry, Płace i ZUS PRO Płace

user

Nikola clock 14-02-2023

Program oferuje możliwość naliczania dwóch (lub więcej) wypłat w miesiącu. W tym celu należy utworzyć nowy okres rozliczeniowy przechodząc poprzez opcję Płace>Definiowanie>Okresy rozliczeniowe.

Standardowo w tym oknie w każdym miesiącu znajdują się dwa okresy rozliczeniowe (Stand. płace i Stand. umowy):

 

 

* Stand. płace dotyczy podstawowego wynagrodzenia z tytułu umowy o prace.

* Stand. umowy dotyczy rachunków do umowy zlecenie.

 

W tym momencie należy u góry w programie ustawić datę na miesiąc, w którym dana wypłata ma zostać naliczona i następnie z prawej strony kliknąć opcję Nowe dane.

 

Tworząc każdy kolejny okres rozliczeniowy należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach:

1) W jednym miesiącu może być tylko jeden okres rozliczeniowy zdefiniowany jako Podstawowy: Tak

     Każdy kolejny powinien mieć wybraną opcję Podstawowy: Nie

2) Dzień wypłaty okresów rozliczeniowych nie może być taki sam. Standardowo najpierw wypłacamy wynagrodzenie podstawowe, a każde kolejne w następnych dniach.

3) Każdy kolejny okres rozliczeniowy powinien mieć kolejny numer definicji wypłaty. Standardowo okres podstawowy (Stand.płace) ma numer definicji 1, więc nowy okres powinien mieć nadany kolejny numer np. 2, 3 itd.

 

Po kliknięciu Nowe dane uzupełniamy pola odpowiednio (pamiętając o wcześniej wspomnianych zasadach).

 

Przykład:

 

 

Po uzupełnieniu klikamy z prawej strony Zachowaj zmiany.

 

Z racji, że w nowym okresie rozliczeniowym (Premia) dzień wypłaty został zdefiniowany na ostatni dzień stycznia, dzień wypłaty okresu podstawowego zmienić należy na 30. dzień miesiąca:

 

 

 

Po odpowiednim ustaleniu okresów rozliczeniowych można przypisać składnik wynagrodzenia do nowego okresu rozliczeniowego, korzystając z opcji Płace>Definiowanie>Płace pracowników-kreator. Pamiętać tu należy jaki numer definicji wypłaty nadany został przy tworzeniu okresu rozliczeniowego i wybierając ten sam numer w kreatorze płac (krok 4 z 6 kreatora), przypisujemy do niego odpowiedni składnik płacowy.

 

 

 

 

Po przypisaniu składnika można przejść do obliczania płac (Płace>Obliczanie płac)

Ważne w tym miejscu jest odpowiednie ustawienie okresu rozliczeniowego, który ma zostać przeliczony. Okres rozliczeniowy ustawiamy w górnej cześci programu (mniejsza ramka obok daty)

 

 

 

 

Przy obliczaniu płac ważne jest również zachowanie chronologii przeliczania. W podanym przykładzie dzień wypłaty Stand. płace został zdefiniowany na 30. stycznia, więc w pierwszej kolejności naliczamy wypłaty dla tego okresu. Dopiero po przeliczeniu Stand. płace można przejść do przeliczenia okresu Premia, ponieważ ma on zdefnionwany dzień wypłaty na 31. stycznia.