Program Kadry i Płace DGCS System umożliwia wprowadzenie danych członków rodziny pracownika oraz wygenerowanie deklaracji zgłoszeniowej ZCNA w formie pliku xml., który później można przekazać do ZUS-u.
Dodanie członka rodziny odbywa się poprzez przejście na zakładkę Pracownicy>Dane członków rodziny. W pierwszej kolejności należy wskazać odpowiedniego pracownika z listy znajdującej się po lewej stronie okna. Następnie w górnej części okna należy użyć funkcji Dodaj w celu uruchomienia formularza. Poniżej należy wprowadzić dane personalne członka rodziny, tj. imię, nazwisko, drugie imię, PESEL, NIP, data urodzenia, miejsce urodzenia, rodzaj dokumentu, adres, pokrewieństwo, status ubezpieczenia zdrowotnego, data uprawnień zdrowotnych, data utraty uprawnień, niepełnosprawność.
Zaznaczenie pola "Wspólne gospodarstwo z ubezpieczonym" oznacza, że członek rodziny prowadzi i zamieszkuje w jednym gospodarstwie domowym z wybranym pracownikiem. Natomiast zaznaczenie pola "Osoba do powiadomienia w razie wypadku" oznacza, że wskazany członek rodziny jest jednocześnie osobą, którą należy powiadomić w razie wypadku pracownika.
W razie potrzeby edytowania i zmiany danych któregokolwiek z członków rodziny należy kliknąć w pole, które chcemy zmienić, wprowadzić żądaną zmianę, a następnie zaakceptować ją poprzez kliknięcie klawisza ENTER na klawiaturze komputera.
W górnej części okna znajduje się również przycisk ZCNA, który służy do przygotowania eksportu dokumentów zgłoszeniowych o członkach rodziny dla celów ubezpieczenia zdrowotnego do ZUS.