logo  
Centrum
Pomocy

Należności i nadpłaty kontrahentów

Opublikowany w: Księga Przychodów i Rozchodów DGCS System Księga Handlowa DGCS System Księga Dziennik

user

Karolina clock 29-08-2023

Program umożliwia rozliczanie dokumentów metodą „parowania” zaległości i nadpłat kontrahentów.

 

W oknie Rozrachunki>Należności i nadpłaty kontrahentów

 

 

 

Okno podzielone jest na 3 części:
- wszyscy kontrahenci (lewy panel),
- nierozliczone należności wybranego kontrahenta (prawy panel – górna część),
- nierozliczone nadpłaty wybranego kontrahenta (prawy panel – dolna część).

 

 

Istnieją cztery sposoby rozliczania należności z nadpłatami:
- rozliczać jedną zaległość kilkoma nadpłatami (przycisk „Rozlicz nadpłaty wybraną należnością”),
- rozliczać po kolei wszystkie zaległości poszczególnymi nadpłatami (przycisk „Rozlicz wszystkie należności”),
- rozliczać jedną nadpłatę kilkoma zaległościami (przycisk „Rozlicz należności wybraną nadpłatą”),
- rozliczać po kolei wszystkie nadpłaty poszczególnymi zaległościami (przycisk „Rozlicz wszystkie nadpłaty”).

 

 

Rozliczenie poszczególnych dokumentów możliwe jest tylko w zakresie tej samej waluty, a zatem nie można „sparować” np. należności w EURO z nadpłatą w PLN. Podczas rozliczania w walucie innej niż PLN może zostać wygenerowana różnica kursowa wynikająca z różnych kursów walutowych należności i nadpłaty.

 

 

 

 

 

W zależności, jaką metodę wybierzemy, pojawi nam się jedno z dwóch poniższych okien.

 

 

 

 

W przypadku rozliczania wszystkich zaległości bądź wszystkich nadpłat, te same okna będą się pojawiały automatycznie – po rozliczeniu pierwszego rozrachunku od razu pojawi się okno rozliczania drugiego itd.

 

 

 

 

W tym momencie możemy wybrać dokumenty, które chcemy „parować” poprzez zaznaczenie opcji „Z” w tabeli i wybranie opcji „Rozlicz zaznaczone” lub „parować” wszystkie od najstarszego według terminu płatności (przycisk „Rozlicz globalnie wg terminu płatności”).

Do wycofania się z rozliczenia służy opcja „Wygeneruj należność” lub „Wygeneruj nadpłatę kontrahenta” oraz „Anuluj”.

Jeżeli wystąpi sytuacja, że np. wybraną należność nie ma być rozliczana płatnością, a ma zostać skompesowana, to istnieje opcja uruchomienia okna kompensat.
W oknie tym istnieje możliwość wyboru: wpisania terminu płatności albo wprowadzenia ilość dni (np. 21) i program sam policzy termin płatności.
Dodatkowo jeżeli chodzi o typ kwoty, to szczególnie przy transakcjach walutowych możliwy jest wybór, jaka to kwota (netto, VAT czy brutto).