Do wyliczenia podstawy wynagrodzenia za urlop bądź ekwiwalentu za niewykorzystany urlop należy wziąć pod uwagę wynagrodzenie zasadnicze oraz inne składniki wynagrodzenia, które są wypłacane pracownikowi w ramach stosunku pracy (poza pewnymi wyjątkami).
Ustalając składniki dla pracownika w programie, można określić, czy wartość danego składnika ma być brana pod uwagę przy wyliczaniu wynagrodzenia za urlop. Ustawienie znajduje się w oknie Płace>Definiowanie>Składniki płacowe>zakładka Urlop/choroba. Po wskazaniu z lewej strony odpowiedniego składnika można dostosować jego parametry w przypadku wystąpienia urlopu.
Istotne jest ustawienie pola 'Zmienność składnika', które później decydować będzie o tym czy dany składnik ma być prany pod uwagę do podstawy urlopowej ze składników satałych albo do podstawy ze składników zmiennych.
*Pozycja 'Obniżany przez urlop' decyduje o tym, czy dany składnik ma być proporcjonalnie pomniejszony o czas nieobecności urlopowej.
*Pozycja 'Dodawany do średniej urlopowej' decyduje o tym, czy wartość składnika ma być uwzględniana podczas naliczania płac do podstawy urlopowej/ekwiwalentu za nirwykorzystany urlop.
*Pozycja 'Wypłacany za okres' umożliwia wybranie z listy odpowiedniej opcji, która określi w jaki sposób wartość składnika ma być uwzględniana podczas obliczania podstawy urlopowej lub w trakcie liczenia ekwiwalentu za niewykorzystany urlop (poszczególne pozycje wynikają z przepisów normujących sposób obliczania wynagrodzenia za urlop lub ekwiwalentu za urlop).
W przypadku wprowadzania zmian dotyczących uwzględniania składnika przy wystąpieniu urlopu należy pamiętać, że zmiany będą dotyczyć naliczeń wykonanych po tej zmianie. Zmiana poszczególnych parametrów w danym momencie nie wpływa na przeliczone wcześniej płace. Jeśli zmiany mają być uwzględnione w miesiącach wcześnieszych, to należy ponownie przeliczyć wynagrodzenia wstecz według nowych ustawień składnika.