Czym są kody GTU i jaką rolę pełnią w systemie JPK_VAT?
Wraz z wprowadzeniem nowej struktury plików JPK_VAT, a dokładnie JPK_V7M i JPK_V7K, obowiązującej od października 2020 roku, podatnicy VAT w Polsce zostali zobligowani do stosowania nowej formy raportowania transakcji – w tym oznaczeń GTU.
Każdy wysłany plik JPK otrzymuje swój własny numer referencyjny dokumentu. Po tym numerze Ministerstwo Finansów sprawdza status wysłanego pliku JPK. Podczas pobierania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) mogą pojawić się komunikaty o aktualnym statusie.
Niekiedy podczas wysyłki plików JPK albo E-deklaracji może pojawić się komunikat "Nie udało się dodać firmy do bazy! Jedną z przyczyn może być próba utworzenia bazy na istniejącym pliku."
Zdarza się, że podczas generowania plików JPK pojawiają się różne komunikaty, które uniemożliwiają dalszą wysyłkę. Poniższy artykuł opisuje możliwe komunikaty, które mogą występować wraz z rozwiązaniem problemu.
Pliki w formie JPK PKPiR czyli Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów podatnicy zobowiązani są do przygotowania i przekazania w formie elektronicznej do organów podatkowych na żądanie/w ramach kontroli. Organ podatkowy ma prawo zażądać całości lub części ksiąg oraz dowodów księgowych.
Pliki w formie JPK EWP dotyczące ewidencji przychodów w przypadku opodatkowania na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnicy zobowiązani są do przygotowania i przekazania w formie elektronicznej do organów podatkowych na żądanie/w ramach kontroli.
W sytuacji gdy należy złożyć korektę pliku JPK V7M lub JPK V7K należy pamiętać, aby zawsze korekty były składane na wzorach jakie w danym czasie obowiązywały.
Program Księga Przychodów i Rozchodów PRO umożliwia generowanie plików JPK V7M/JPK V7K za dowolny miesiąc, a za jego wysyłkę i pobieranie urzędowych potwierdzeń odbioru (UPO) odpowiedzialny jest moduł E-deklaracje zbiorcze i JPK. Proces ten jest w pełni zautomatyzowany, po spełnieniu poniższych warunków.