icon-phone Dział handlowy
62 591 91 19

Kadry, Płace i ZUS 4

Wybierz pytanie:

Hasło wygasło. Nie można uruchomić programu...

W tym przypadku należy usunąć ochronę (zob. szerz. "Zapomniałem(am) hasła").
Po wykonaniu tej czynności należy: 
- uruchomić program i menu System/Ochrona 
- w zakładce Opcje w Okresie ważności hasła w dniach należy wpisać cyfrę 0.

Zapomniałem(am) hasła...

W celu zresetowania "starego" hasła należy:
1. Uruchamić Edytor Rejestru
Z menu Start w rubryce służaćej do wyszukiwania wprowadzamy wyraz REGEDIT
Na ekranie pojawi się Edytor Rejestru
2. Rozwinąć katalog HKEY_CURRENT_USER
3. Rozwinąć katalog SOFTWARE
4. Rozwinąć katalog VB and VBA Program Setting
5. Usunąć Kadry4
6. Zamknąć edytor.
7. Uruchamć program Magazyn.
8. Wprowadzić użytkownika (imię i nazwisko) i hasło.

Brak dostępu do niektórych opcji w Menu głównym (są nieaktywne)...

Jeśli użytkownik wykasował własne prawa administratora musi usunąć ochronę.
Aby usunąć ochronę należy:
1. Uruchamić Edytor Rejestru
Z menu Start w rubryce służaćej do wyszukiwania wprowadzamy wyraz REGEDIT
Na ekranie pojawi się Edytor Rejestru
2. Rozwinać katalog HKEY_CURRENT_USER
3. Rozwinąć katalog SOFTWARE
4. Rozwinąć katalog VB and VBA Program Setting
5. Usunąć Kadry4
6. Zamknąć edytor.
7. Uruchamć program Magazyn.
8. Wprowadzić użytkownika (imię i nazwisko) i hasło.

 

Gdzie w programie mogę zmienić wartość % składek ZUS?
W menu Płace/Definiowanie/Elementy płacowe, należy znaleźć grupę Stałe i zmienne, a w niej nazwę składki, którą chcemy zmienić. Należy ją podświetlić i przejść na zakłądkę Wartość. W zakładce tej w pozycji Wartość wprowadzamy nową stawkę.

 

Pracownik był na urlopie lub chorobie kilka dni w miesiącu, a program liczy wynagrodzenie tak jakby pracownik przepracował cały miesiąc...

W tym przypadku należy sprawdzić jak jest zdefiniowany składnik płacy zasadniczej. Aby to zrobić należy wejść w Płace/ Definiowanie/ Elementy płacowe/ Składniki własne. 
Następnie należy odszukać to zasadnicze wynagrodzenie, które powinno być pomniejszone przez urlop lub chorobę, kliknąć na jego nazwę i przejść na zakładkę Cechy. W zakładce Cechy przy opcji "Pozwalać na zmniejszanie przez chorobowe" oraz "Pozwalać na zmniejszanie przez urlop" należy wybrać TAK.
Po wykonaniu powyższych czynności należy sprawdzić czy jest dobrze zdefiniowany okres rozliczeniowy, w którym liczone są płace. W tym celu należy wejść w menu Płace/Okresy rozliczeniowe. Okres ten powinien mieć zaznaczoną opcję TAK przy opcji Okres podstawowy.

Dodatkowe wynagrodzenie na odrębnej liście płac (bez KUP i ulgi)...

1. W tym przypadku należy wykorzystać okresy rozliczeniowe (menu Płace/Okresy rozliczeniowe). Okres nr 1 dotyczy wypłaty nr 1 (czyli wypłaty podstawowej, gdzie naliczane są koszty uzyskania przychodu i ulga podatkowa). Okres nr 2 dotyczy umów cywilno-prawnych, natomiast do rozliczenia dodatkowej wypłaty należy utworzyć nowy okres np. nr 3 klikając na klawisz Nowy. Okres nr 3 powinien dotyczyć definicji wypłaty nr 3 i płac, bez zaznaczonej opcji Okres podstawowy. Definiując dodatkowy okres rozliczeniowy należy pamiętać, że musi on być wypłacany minimum dzień później niż okres standardowy. 
2. Zdefiniuj element płacowy w menu Płace/Definiowanie/Elementy płacowe - kliknij na klawisz Standardowe, z którego wybierz np. Dodatek. Podaj kwotę i nazwę składnika. Program utworzy element o nazwie Dodatek. 
3. Przyporządkuj pracownikowi element płacowy w menu Płace/Definiowanie/Płace - zaznacz pracownika i kliknij na klawisz Definiuj składniki. Z rubryki Dostępne składniki należy wybrać grupę Składniki własne i kliknąć na element Dodatek i przenieść go do rubryki Składniki wypłaty -Do wypłaty nr 3- poprzez kliknięcie na <. Następnie należy kliknąć na przycisk Zapisz. 
4. Teraz możesz obliczyć płacę dla pracownika w menu Płace/Obliczanie płac, ale w okresie nr 3. Program obliczy wypłatę bez uwzględniania kosztów uz. przych. i ulgi podatkowej.

 

Jak wyliczyć ekwiwalent za urlop?

Aby wyliczyc ekwiwalent za urlop należy przypisać do pracownika składnik o nazwie Ekwiwalent za urlop. W tym celu należy wejść w Płace/Definiowanie/Płace teraz proszę zaznaczyć danego pracownika i przejść na zakładkę Składniki. 
Następnie należy odszukać Składniki przykładowe i przerzucić na lewą stronę składnik o nazwie Ekwiwalent za urlop (podwójne kliknięcie spowoduje, że składnik pojawi się po lewej stronie). Po wykonaniu powyższej czynności należy wybrać opcję Zapisz i Koniec. 
Podczas oliczania wynagrodzenia program zapyta się o liczbę godzin niewykorzystanego urlopu wtedy proszę wpisać odpowiednią ilość godzin.

Jak zdefiniować płace aby program obliczył dodatek za porę nocną?

Aby program obliczył dodatek za porę nocną, należy przypisać pracownikowi składnik o nazwie Dodatek za porę nocną. W tym celu należy wejść w menu Płace/Definiowanie/Płace, zaznaczyć pracownika, który ma mieć obliczony dodatek za porę nocną i przejść na zakładkę Składniki.
Następnie należy odszukać grupę Składniki przykładowe i przerzucić na lewą stronę składnik o nazwie Dodatek za porę nocną (podwójne kliknięcie na dany składnik powoduje przerzucenie składnika na lewa stronę). Po wykonaniu powyższej czynności należy kliknąć w przycisk Zapisz i Koniec.
Od tego momentu program zacznie wyliczać dodatek za porę nocną, pod warunkiem że przed obliczaniem płac użytkownik zaznaczy obecność z tytułu pracy w porze nocnej w Odnotowaniu obecności.

Pracownik ma zasadniczą 1386...

1. Zdefiniuj element płacowy w menu Płace/Definiowanie/Elementy płacowe - kliknij na klawisz Standardowe, z którego wybierz Zasadnicza-kwota. Podaj kwotę i nazwę składnika. Program utworzy element o nazwie Zasadnicza kwota - 1386. 
2. Przyporządkuj pracownikowi element płacowy w menu Płace/Definiowanie/Płace - zaznacz pracownika i kliknij na klawisz Definiuj składniki. Z rubryki Dostępne składniki należy wybrać grupę Składniki własne i kliknąć na element Zasadnicza kwota - 1386 i przenieść go do rubryki Składniki wypłaty. Aby przenieść składnik należy go podświetlić i kliknąć na przycisk < a następnie na przycisk Zapisz i Koniec.

Zasadn.1000zł, KUP(+25%), brak ulgi, zasiłek rodzinny na1dziecko...

1. Zdefiniuj element płacowy w menu Płace/Definiowanie/Elementy płacowe - kliknij na klawisz Standardowe, z którego wybierz Zasadnicza-kwota. Podaj kwotę i nazwę składnika. Program utworzy element o nazwie Zasadnicza kwota - 1000. 
2. Przyporządkuj pracownikowi element płacowy w menu Płace/Definiowanie/Płace - zaznacz pracownika i kliknij na klawisz Definiuj składniki. Z rubryki Dostępne składniki należy wybrać grupę Składniki własne i kliknąć na element Zasadnicza kwota - 1000 i przenieść go do rubryki Składniki wypłaty poprzez kliknięcie na przycisk <. Następnie z rubryki Dostępne składniki należy wybrać grupę Podatki, kliknąć na element Koszty uzyskania przychodu + 25% i przenieść go do rubryki Składniki wypłaty poprzez klikniecie na przycisk <. Z tej samej grupy należy wybrać element Ulga podatkowa=0 i przenieść go do rubryki Składniki wypłaty poprzez klikniecie na przycisk <. Z rubryki Dostępne składniki należy wybrać grupę Zasiłki, kliknąć na element Zasiłek rodzinny - 1d i przenieść go do rubryki Składniki wypłaty poprzez klikniecie na przycisk <. Następnie należy wybrać opcję Zapisz i Koniec.
3. Zaznacz obecność pracownikowi w miesiącu za który będziesz obliczać wypłatę - menu Obecność/Odnotowanie obecności. 
4. Teraz możesz obliczyć płacę dla pracownika w menu Płace/Obliczanie płac.

Zasadnicza 1000zł, premia 20% od zasadniczej, potrącenie PZU....

1. Zdefiniuj element płacowy w menu Płace/Definiowanie/Elementy płacowe - kliknij na klawisz Standardowe, z którego wybierz Zasadnicza-kwota. Podaj kwotę i nazwę składnika. Program utworzy element o nazwie Zasadnicza kwota - 1000. Następnie w tej samej grupie Składniki własne zdefiniuj nowy element premia klikając na klawisz Standardowe i wybór składnika Premia. Wpisz kwotę 0,20 i nazwę składnika. Kliknij na klawisz Standardowe i wybierz Potrącenie wpisz kwotę i nazwę składnika. 
2. Przyporządkuj pracownikowi element płacowy w menu Płace/Definiowanie/Płace - zaznacz pracownika i kliknij na klawisz Definiuj składniki. Z rubryki Dostępne składniki należy wybrać grupę Składniki własne i kliknąć na element Zasadnicza kwota - 1000 i przenieść go do rubryki Składniki wypłaty poprzez kliknięcie na przycisk <. W ten sam sposób należy przenieść składnik Premia i Potrącenie. Następnie należy kliknąć na przycisk Zapisz i Koniec.
3. Zaznacz obecność pracownikowi w miesiącu za który będziesz obliczać wypłatę - menu Obecność/Odnotowanie obecności. 
4. Teraz możesz obliczyć płacę dla pracownika w menu Płace/Obliczanie płac.

Gdy chcę obliczyć płace, program informuje, że okres płacowy jest zamknięty. Co mam zrobić?

W tym wypadku należy wejść w menu Płace/Okresy rozliczeniowe, teraz proszę podświetlić okres rozliczeniowy, który dotyczy płac i z prawej strony wybrać opcję Zmień i odznaczyć Okres zamknięty. 
Po wykonaniu powyższej czynności należy z prawej strony kliknąć w przycisk OK.

Pracownik ma przypisany składnik Ulga podatkowa = 0, a program nadal nalicza Ulgę podatkową...
W takim przypadku nalezy wejść w Płace/Definiowanie/Elementy płacowe po lewej stronie należy odszukać Podatki i podświetlić składnik o nazwie Ulga podatkowa = 0 i przejść na zakładkę Wartość.
W polu Wartość musi byc wpisane 0 jeżeli jest inna kwota nalezy ją usunąć i wpisac 0 (aby to zrobić należy z prawej strony wybrać opcję Zmień a po dokonaniu zmiany OK).
Po wykonaniu powyższej czynności należy ponownie obliczyć płace.
Program błędnie wylicza wynagrodzenie za urlop...

Należy przed każdym obliczaniem płac zaznaczać obecności i nieobcności. Jeśli kolejność była odwrotna to program będzie źle wyliczał średnią.

Program nie nalicza zasiłku, chociaż pracownik przebywał na zasiłku chorobowym...

Należy sprawdzić jak mamy zdefiniowaną nieobecność. W tym celu należy wejść w menu Obecność/Nieobecności i przy opcji Typ należy zaznaczyć Nieob. z pow. chor. (...%)[Zasiłek], Wpływ na składniki płacy należy zaznaczyć Zmniejsza (jak chorobowe), a Kod nieobecności powinien być 313.
Jeżeli nieobecność jest dobrze zdefiniowana, to należy sprawdzić czy firma jest uprawniona do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. 
Aby to zrobić należy wejść w System/Firma/Dane firmy/Inne i zaznaczyć opcję Firma uprawniona do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia chorobowego (aby zaznaczyć powyzszą opcję należy z prawej strony wybrać opcję Zmień  a po dokonaniu zmiany Ok).
Jeśli powyższy element również jest prawidłowo ustawiony, to należy sprawdzić czy okres rozliczeniowy, w którym obliczane są płace ma zaznaczoną opcję Podstawowy.
W tym celu należy wejść w menu Płace/Okresy rozliczeniowe.
Po wykonaniu powyższych czynności, należy ponownie obliczyć płace.

Program nie naliczył pracownikom Ulgi podatkowej oraz KUP...

Należy sprawdzić okres nr 1 (za miesiąc, w którym błędnie obliczono płace) w menu Płace/Okresy rozliczeniowe. Okres nr 1 powinien mieć zaznaczoną opcję Okres podstawowy.

Program nie wylicza wynagrodznia za urlop czy chorobowego...

Należy sprawdzić następujące możliwości: 
- czy zdefiniowany jest aktualny kalendarz (menu Obecność/Definiowanie kalendarza) i czy pracownik ma przypisany odpowiedni kalendarz (menu Obecność/Definiowanie pracowników) 
- czy zaznaczono odpowienią nieobecność w odnotowaniu nieobecności i w jakim miesiącu ma być ta nieobecność uwzględniana 
- należy sprawdzić okres nr 1 (za miesiąc, w którym błędnie obliczono płace) w menu Płace/Okresy rozliczeniowe. Okres nr 1 powinien mieć zaznaczoną opcję Okres podstawowy.

Jak zdefiniować kalendarz dla pracownika, który pracuje na 1/2 etatu?

 Aby utworzyć kalendarz na 1/2 etatu należy:
1. Wejść w menu Czas pracy/Kalendarze/Kreator.
2. Kliknąć Dalej po czym wybrać opcję Utwórz standardowy kalendarz.
3. Zmienić nazwę kalendarza np. Standard 4h (tak abyśmy wiedzieli, że jest on przystosowany do pracownika, który pracuje na 1/2 etatu) - kliknąć Dalej.
4. Wybrać opcję 5 dni po 4 godziny.Gdy wyświetli się informacja, że operacja została zakończona pomyślnie należy ją zatwierdzić klikając OK.
Tak zdefiniowany kalendarz należy przypisać do osoby, która jest zatrudniona na 1/2 etatu.
Aby to zrobić należy wejść w Obecność/Definiowanie pracowników teraz proszę odszukać konkretną osobę i po prawej stronie kliknąć w przycisk Zmień. Następnie należy odszukać kalendarz o nazwie Standard 4h i z prawej strony wybrac opcję OK.

Określanie wyjątków (dni wolnych) w kalendarzu...

Należy wejść w menu Obecość/Definiowanie kalendarzy. W kreatorze kalendarza należy zaznaczyć aktualny Kalendarz (w którym chcemy zdefiniować dodatkowy dzień wolny), w prawym dolnym rogu należy wybrać opcję "Dalej", aż będziemy na kroku 5 z 5 (lista dni niestandardowych). Należy wybrać Nowy - uzupełnić odpowiednią Datę, Opis, przy opcji Typ wybrać "Wolne" i zatwierdzić "Ok". Następnie należy przypisać pracownikom zmodyfikowany kalendarz (menu Obecność/ Definiowanie pracowników).

Gdzie program zapisuje wygenerowane dokumenty ZUS dla programu Płatnik?

Deklaracje zgłoszeniowe i rozliczeniowe znajdują się katalogu C:/Program Files/Biznesmen/Kadry40.